Rada pre štátnu službu (ďalej len „rada“) ako nezávislý koordinačný a monitorovací orgán bola zriadená na ochranu princípov štátnej služby. Nie je právnickou osobou a nemá právnu subjektivitu, je kolektívnym orgánom a ako taký zodpovedá za svoju činnosť Národnej rade SR. Členovia rady sú štátnymi zamestnancami vo verejnej funkcii. Výkonom verejnej funkcie sa rozumie plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným obdobím alebo časovým obdobím a je obsadzovaná na základe voľby alebo vymenovaním. Pôsobnosť rady je taxatívne vymedzená zákonom, rada môže svoju činnosť realizovať iba v jej rozsahu.
Výklad použitých pojmov:
Úprava postavenia štátnych zamestnancov sa považuje za dôležitú oblasť spoločenských vzťahov. Štátni zamestnanci sa v podstatnej miere priamo zúčastňujú na tvorbe a realizácii výkonu štátnej správy a je preto nevyhnutné, aby právna úprava štátnozamestnaneckých vzťahov predstavovala jednotný, stabilný a funkčný systém, aby zabezpečovala štátnym zamestnancom podmienky na riadne vykonávanie štátnej služby a vytvoriť priestor na odborné plnenie úloh štátnej služby.
Štátna služba je budovaná na princípoch, ktorými sa riadia štátni zamestnanci pri výkone štátnej služby a služobné úrady pri rozhodovaní v štátnozamestnaneckých vzťahoch. Princípy štátnej služby ponúkajú hodnotový rámec a východiská pre tvorbu konkrétnych ustanovení zákona o štátnej službe. Princípy štátnej služby sú premietnuté do inštitútov a ustanovení zákona o štátnej službe, vymedzujú najmä prijímanie štátnych zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonnosti a odmeňovanie v štátnej službe.
Pod dohľadom sa vo všeobecnosti rozumie pozorovanie zaisťujúce dodržiavanie predpisov, príkazov, noriem a pod. Rada v zmysle zákona o štátnej službe vykonáva dohľad jednak nad dodržiavaním princípov štátnej služby a jednak nad dodržiavaním Etického kódexu štátneho zamestnanca. Rada prostredníctvom inštitútu súčinnosti môže realizovať výkon dohľadu formou:
Rada v súvislosti s výkonom dohľadu je oprávnená žiadať od dohliadaného služobného úradu a jeho zamestnancov, aby mu v určenej lehote poskytli:
Kontrolu dodržiavania zákona o štátnej službe, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie a služobných predpisov vykonáva v každom služobnom úrade okrem služobného úradu, ktorým je kancelária národnej rady, úrad vlády. Kontrolu v služobnom úrade, ktorým je kancelária národnej rady, vykonáva tento služobný úrad. Kontrolu môže vykonať v služobnom úrade aj nadriadený služobný úrad.
Ak služobný úrad, ktorým je
vznesie proti výsledku kontroly dodržiavania tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie alebo služobných predpisov námietku a úrad vlády jej nevyhovie, úrad vlády bezodkladne zašle protokol o výsledku kontroly so vznesenou námietkou rade. Rada sa vyjadrí len k tej časti protokolu, ku ktorej bola vznesená námietka a k vznesenej námietke, a to do 30 dní od ich doručenia. Ak z vyjadrenia rady vyplýva, že námietka je opodstatnená, je úrad vlády povinný sa vysporiadať s vyjadrením rady. Vyjadrenie rady je súčasťou protokolu o výsledku kontroly.
Vzhľadom na to, že členov rady volí a odvoláva Národná rada SR a rada jej za svoju činnosť zodpovedá, zákon o štátnej službe rade ukladá povinnosť každoročne vypracovať a predložiť Národnej rade SR správu o stave a vývoji štátnej služby za predchádzajúci rok. Správa by mala vychádzať z činnosti rady, z prieskumov realizovaných radou, z poznatkov získaných pri výkone dohľadu nad dodržiavaním princípov štátnej služby a Etického kódexu štátneho zamestnanca, z poznatkov získaných pri vybavovaní podnetov občanov alebo štátnych zamestnancov týkajúcich sa porušení princípov štátnej služby služobným úradom a iných relevantných dát a informácií.
Etický kódex je jedným z najvýznamnejších spôsobov vnášania etiky do každodenného života a usmerňovania správania sa ľudí, sú to vlastne základné pravidlá slušného správania a keďže tie sú v každej profesii iné, mení sa podľa profesie aj etický kódex. Mal by vystihovať špecifiká jednotlivých profesií a teda vychádzať z potrieb profesie, pre ktorú bol ustanovený.
Pokiaľ ide o Etický kódex štátneho zamestnanca, ten by mal popísať očakávané správanie štátneho zamestnanca a mechanizmy, ako sa bude uplatňovať pri plnení úloh vyplývajúcich z výkonu štátnej služby. Štátnozamestnanecké vzťahy v štátnej službe predstavujú osobitnú skupinu právnych vzťahov, ktorá má v sústave právnych vzťahov účasti občanov v pracovnom procese autonómne, nezávislé postavenie. V porovnaní s ostatnými zamestnaneckými vzťahmi sa v nich objavujú určité osobitosti a špecifiká. Je to dané tým, že štátna služba sa vykonáva v štátnozamestnaneckom pomere k štátu, je činnosť, ktorou štátny zamestnanec plní úlohy štátneho orgánu pri vykonávaní štátnej správy alebo plní úlohy pri vykonávaní štátnych záležitosti v služobnom úrade a ktorá zahŕňa najmä riadenie, rozhodovanie, kontrolu, dozor alebo inšpekciu, vnútorný audit alebo vládny audit, odbornú prípravu rozhodnutí, právne zastupovanie, odbornú prípravu návrhov zákonov, odbornú prípravu koncepčných dokumentov a strategických dokumentov a odbornú prípravu podkladov na vykonávanie štátnych záležitostí. Pri vypracovaní Etického kódexu štátneho zamestnanca je potrebné zohľadniť tieto osobitosti a zamerať sa najmä na také hodnoty ako je služba verejnému záujmu, rešpektovanie ústavy a zákonov, otvorenosť a transparentnosť, nestraníckosť a nezávislosť, sebazdokonaľovanie a profesionalitu.
Úlohou rady je vypracovať taký Etický kódex štátneho zamestnanca, v ktorom budú morálne povinnosti formulované jasne a zreteľne tak, aby každý štátny zamestnanec pochopil, čo sa od neho vyžaduje, aké základné pravidlá správania je povinný dodržiavať z hľadiska etiky spoločenského styku s občanmi a právnickými osobami, so svojimi predstavenými a inými štátnymi zamestnancami.
Úlohou rady však nie je len formálne vypracovanie Etického kódexu štátneho zamestnanca, ale rada by sa mala zasadzovať aj o jeho zavedenie a presadenie do každodenného života štátneho zamestnanca. Všetci štátni zamestnanci si musia byť vedomí svojich morálnych povinností a dôsledkov ich nedodržiavania.
Etický kódex štátneho zamestnanca by mal byť, ako všeobecne záväzná právna norma, verejne prístupný, zrozumiteľný, jednoznačný a kontrolovateľný verejnosťou. Takto vypracovaný Etický kódex štátneho zamestnanca rada predkladá Úradu vlády SR.
Návrh Etického kódexu vypracovaného radou a viac informácií o etike nájdete na adrese: /data/files/7010_ek-final.pdf.
Princípy štátnej služby nie sú v zákone o štátnej službe novým prvkom. Prvýkrát sa objavili už v zákone č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe, s niektorými obmenami boli obsiahnuté aj v zákone č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a zákonom č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe sa napokon ich počet rozšíril zo šiestich na deväť. Vzhľadom na to, že princípy slúžia ako hodnotový rámec pre interpretáciu zákona, jeho tvorcovia považovali za vhodné včleniť ich priamo do úvodných článkov zákona.
V tejto oblasti sa vytvára pre radu široké pole pôsobnosti, pretože princípy štátnej služby sú síce premietnuté do inštitútov a ustanovení zákona o štátnej službe a vymedzujú spôsob prijímania štátnych zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonnosti a odmeňovanie v štátnej službe, avšak ich aplikácia v praxi závisí od ich správneho pochopenia či nepochopenia samotnými štátnymi zamestnancami. Preto je úlohou rady práve odbornými štúdiami k aplikovaniu princípov štátnej služby prispieť k jednotnému uplatňovaniu princípov štátnej služby vo všetkých služobných úradoch.
Podobne rada vypracúva odborné štúdie v oblasti etiky.
Legislatíva upravujúca výkon štátnej služby:
V prípade, že Rada bude v rámci svojej činnosti konfrontovaná so situáciou, že vyššie uvedené právne predpisy spôsobujú problémy v aplikačnej praxi, vypracuje návrh legislatívnej zmeny a predloží ho úradu vlády.
Podnetom sa rozumie písomné podanie občana alebo štátneho zamestnanca, ktoré svojím obsahom poukazuje na porušenie princípov štátnej služby služobným úradom. O tom, či je podanie podnetom, rozhodne rada na rokovaní.
Písomné podanie občana sa považuje za podnet v prípade ak
Ak obsah podania poukazuje na iné protiprávne konanie, rada odstúpi takéto podanie na vybavenie vecne príslušnému orgánu.
Písomné podanie štátneho zamestnanca sa považuje za podnet ak
Nápravným opatrením sa rozumie opatrenie, ktoré by mal služobný úrad prijať za účelom odstránenia príčin porušenia princípov štátnej služby tak, aby sa predišlo jeho opätovnému výskytu.
Odporúčanie rady nie je pre služobný úrad záväzné, môže však slúžiť štátnemu zamestnancovi v prípade súdneho sporu ako podporný dôkazový materiál.
Rada o svojom zistení a odporúčaní nápravného opatrenia bezodkladne písomne upovedomí úrad vlády.
Najvyšším služobným úradom je v zmysle zákona o štátnej službe služobný úrad, ktorý nemá nadriadený služobný úrad.
Prešetrovanie výpovede sa teda týka výpovedí štátnych zamestnancov ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktorými sú:
Služobné úrady sú povinné poskytovať rade súčinnosť pri získavaní údajov a dôkazov potrebných pre prešetrenie výpovede, sú povinné na základe výzvy oznámiť rade skutočnosti, ktoré majú význam pre objektívny výkon prešetrovacej činnosti a vypracovanie stanoviska.