Kľúčové slová: Etický kódex, sociálne siete, výkon štátnej služby, vyjadrenie názoru
Rade pre štátnu službu (ďalej len „Rada“) bola od služobného úradu doručená žiadosť o stanovisko týkajúce sa komunikácie vedúceho štátneho zamestnanca na sociálnych sieťach, ktorá by z pohľadu služobného úradu mohla vrhať zlé svetlo na štátnu službu a na výkon práce štátnych zamestnancov. Dôvodom žiadosti služobného úradu bolo podanie občana, ktorý vyjadril podozrenie, že vedúci štátny zamestnanec prezentáciou svojich osobných názorov na sociálnych sieťach mohol porušiť Etický kódex štátneho zamestnanca, prípadne zákonom o štátnej službe stanovené povinnosti štátneho zamestnanca.
Hlavnou otázkou, ktorú služobný úrad vo svojej žiadosti otvoril, bolo posúdenie, či konanie vedúceho štátneho zamestnanca spočívajúce v zverejnení statusu vo verejne dostupnom súkromnom profile na sociálnej sieti a venovanému odbornej téme, ktorej sa tento vedúci štátny zamestnanec vo svojom služobnom úrade profesionálne venuje a ktorej integrálnou súčasťou je komunikácia smerom k občanom, predstavuje porušenie vyhlášky Úradu vlády Slovenskej republiky č. 400/2019 Z. z., ktorou sa vydáva Etický kódex štátneho zamestnanca (ďalej „etický kódex“) a ďalších povinností štátneho zamestnanca podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe, v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o štátnej službe“).
Rada zastáva názor, že štátni zamestnanci môžu byť aktívni v rôznych oblastiach spoločenského diania nielen ako občania, ale aj ako kvalifikovaní odborníci. Môžu prejavovať svoje názory prostredníctvom komunikácie na sociálnych sieťach, vystupovať v médiách, zúčastňovať sa zhromaždení či venovať sa prednáškovej a publikačnej činnosti. Ich účasť vo verejnom živote môže mať celospoločenský prínos, avšak na druhej strane takéto ich aktivity môžu narážať na viaceré etické zásady – nestrannosť, či pravidlá o konflikte záujmov.
Pri posudzovaní daného statusu na sociálnej sieti bolo potrebné vychádzať z dvoch kritérií:
Po prečítaní komunikácie Rada konštatovala, že komunikácia neprekročila základy slušného správania, je vecným zhodnotením súčasného stavu v oblasti, ktorej sa štátny zamestnanec odborne venuje, cituje relevantné výskumy a podložené skutočnosti. Zverejnenie návrhov na zlepšenie, vrátane vecnej, konštruktívnej kritiky, sa podľa názoru Rady nedá považovať za nezdvorilé správanie. Na body, ktoré štátny zamestnanec vo svojom statuse vyzdvihuje – nedostatok špecialistov na určitých pozíciách štátnej služby, neadekvátne pracovné podmienky a hrozby pre duševné zdravie úradníkov, upozorňuje aj Rada, či už v odporúčaniach pre služobné úrady, v odborných štúdiách alebo vo svojich každoročných správach o stave a vývoji štátnej služby.
K podozreniu z možného konfliktu záujmov, keďže štátny zamestnanec vo svojom statuse odkazoval na odbornú štúdiu, ktorú vydala organizácia, v ktorej v minulosti pôsobil, Rada uviedla, že konflikt záujmov je konflikt medzi verejným povinnosťami a osobnými záujmami štátneho zamestnanca alebo záujmami spriaznených osôb, ktoré by mohli ovplyvniť výkon štátnej služby, alebo situácia, v ktorej by mohol ŠZ využiť postavenie v štátnej správe na svoj osobný prospech. Nemusia to byť iba finančné záujmy, ale napríklad aj prístup k informáciám, zvýhodnené zaobchádzanie, zneužívanie informácie získaných v súvislosti s vykonávaním štátnej služby na vlastný prospech alebo v prospech spriaznených osôb, teda situácia, v ktorej môže osobný vzťah štátneho zamestnanca ovplyvniť výkon jeho služobných povinností.
V predmetnom prípade nešlo zo strany štátneho zamestnanca o výkon služobných povinností, čiže formálne prvky konfliktu záujmov neboli naplnené. Štúdia, na ktorú štátny zamestnanec vo svojom statuse odkazoval, bola zverejnená a publikovaná vo viacerých verejných aj súkromných médiách, ktoré zahŕňajú celé politické spektrum, preto podľa názoru Rady nešlo o účelové použitie alebo zverejnenie štúdie.